Van buitenaf lijkt het misschien dat de activiteiten van bloggers gemakkelijk geld opleveren. Vaak staat een hobby centraal in een blog. Het lijkt allemaal op een droom: groot inkomen, vrijheid van handelen, populariteit. Maar weinig mensen denken dat bloggen een volwaardige baan is die constante betrokkenheid vereist, het bestuderen van modetrends, publieksverzoeken en algoritmen voor sociale media.

Populaire bloggers werken meestal met een team door mensen aan te nemen. Ze schrijven scripts voor video’s, werken samen met fotografen, communiceren met PR-managers, met promotiebureaus. Weinig mensen begrijpen hoe ze een populaire blogger kunnen worden. Het blijkt immers dat het niet voldoende is om alleen een account aan te maken in een van de populaire sociale netwerken en te praten over wat je leuk vindt. Er zijn verschillende belangrijke aspecten die u moet begrijpen om uw blog met succes te ontwikkelen.

Blogger of beïnvloeder

Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Maar er is nog steeds een aanzienlijk verschil tussen hen. Een blogger is iemand die unieke inhoud produceert. En de influencer is een opinieleider. Het kan niet alleen als een blogger worden beschouwd, maar als elke persoon die een loyaal publiek heeft dat naar hem luistert.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een influencer worden niet snel zal lukken. Een permanent publiek zal niet onmiddellijk verschijnen. Ja, en je zult in het eerste jaar nauwelijks geld verdienen met een blog (vooral omdat het genereren van inkomsten op een aantal sociale netwerken nu is uitgeschakeld voor inwoners van Rusland). Stel jezelf daarom, voordat je aan je blog begint, de vraag: waarom heb ik dit nodig?

Het is ook de moeite waard om een ​​paar andere vragen te beantwoorden:

  • Wat verwacht ik?
  • Wat is mijn doel?
  • Wat zal mijn publiek zijn?
  • Welk inkomen verwacht ik?
  • Waar over te praten?
  • Hoeveel geld ben ik bereid te besteden aan blogpromotie?
  • Hoeveel tijd en moeite kan ik investeren in blogontwikkeling?

Welke vaardigheden zijn nodig

Als je vastbesloten bent om je eigen blog te beginnen, moet je je voorbereiden op het feit dat je veel moet leren. Er zijn verschillende sites waar je een blog kunt maken. De meest populaire van hen:

  • Instagram*;
  • YouTube;
  • Telegram;
  • TikTok.

In de regel publiceert een blogger inhoud op meerdere sites. Maar het zal voor een beginner erg moeilijk zijn om alles in één keer te behandelen. Kies daarom het meest comfortabele platform voor jou en begin vanaf daar.

Het publiek van elke site verwacht specifieke inhoudsopties. Een voor YouTube voorbereide video kan niet ongewijzigd in Instagram-rails worden gebruikt. En de tekst die is geschreven voor publicatie in dit sociale netwerk is nauwelijks geschikt voor het Telegram-kanaal.

Er zijn echter een paar basisvaardigheden die een blogger zou moeten hebben. Hoogstwaarschijnlijk krijgt u in de beginfase niet de mogelijkheid om professionals aan te trekken om inhoud te maken. Daarom zul je zelf moeten leren hoe je foto’s maakt en video’s maakt. U moet ook programma’s beheersen voor het bewerken van video’s of het verwerken van de resulterende frames.

Een andere belangrijke vaardigheid is het kunnen schrijven van teksten. Ze moeten het publiek grijpen. In dit opzicht doet de activiteit van een blogger enigszins denken aan het werk van een SMM-manager. Alleen in dit geval promoot u niet een of ander product, maar uw eigen intellectuele activiteit. Het is echt nodig om goed te kunnen schrijven. Zelfs vloggers werken zelden zonder script en denken meestal goed na over hun spraak.

In tijdnoodmodus

Denk niet dat je alleen kunt bloggen als je dat wilt en slaagt. Ondanks al hun diversiteit hebben populaire blogs een gemeenschappelijk kenmerk: ze zijn stabiel.

Bijna elke dag verschijnen er nieuwe bloggers. In het licht van een zware strijd voor het publiek, moet iedereen, zelfs de meest populaire maker van inhoud, altijd in zicht zijn. Publicaties dienen regelmatig te verschijnen, met een duidelijke frequentie. Het is wenselijk om dagelijks berichten op Instagram-accounts en Telegram-kanalen te publiceren. Video’s zo vaak mogelijk.

Om die stabiliteit te bereiken is een contentplan nodig. Bij de ontwikkeling ervan moet er rekening mee worden gehouden dat het voorbereiden van informatie die in publicaties moet worden gepubliceerd, tijd kost. Onderwerpen worden vooraf voorgeschreven, materialen kunnen voor meer dan één dag worden voorbereid. Vaak blijkt het werkschema van de blogger behoorlijk zwaar te zijn, want achter een mooie foto zit altijd een indrukwekkende hoeveelheid schaduwwerk.

U moet erop voorbereid zijn dat wanneer u contentproductie serieus neemt, tijd vaak niet genoeg zal zijn. Bovendien is niemand immuun voor overmacht.

Soorten bloggers

Het onderwerp van je blog kan heel divers zijn. Er zijn entertainmentblogs, muziekblogs, boekenblogs, sportblogs, populairwetenschappelijke blogs, detectiveblogs, enz.

Denk voordat je een blog start na over welk onderwerp je goed bent. U kunt een niche kiezen die geen felle concurrentie heeft. Of u kunt uw geluk beproeven en de voorkeur geven aan een van de meest populaire soorten blogs. Onder hen zijn:

  • Schoonheidsblogs . Meestal werken meisjes in deze richting. Zowel visagisten als autodidacten kunnen dergelijke inhoud maken. Op Instagram is beautybloggen ontwikkeld door Kim Kardashian. Nu zijn er echter nogal wat vertegenwoordigers van deze richting.
  • Reizen . Iemand die besluit op dit gebied te werken, moet vrije tijd en geld hebben. Reisbloggers bezoeken alle uithoeken van de wereld en Rusland en vertellen hun abonnees over lokale bezienswaardigheden, de beste restaurants, cafés, hotels en verblijfplaatsen.
  • Computerspellen . In de regel werken gamers het liefst in twee hoofdformaten: om video’s op YouTube uit te brengen of om online streams uit te voeren. In het eerste geval komt de inhoud diverser uit. Bloggers kunnen let’s plays, recensies, enz. Opnemen. Tegenwoordig treden gamers vaak op als esports-commentatoren. Online streams omvatten de passage van het spel in realtime. De eigenaardigheid van inhoud op het gebied van gaming is dat het niet eens nodig is om een ​​webcam te gebruiken om het te maken. Dergelijke bloggers moeten echter niet alleen goede spelers zijn. Het is belangrijk om te kunnen communiceren met het publiek, een prettige stem en charisma te hebben om kijkers aan te trekken, en ook goed te begrijpen wanneer, waar en hoe je uitzendt.
  • Geschiktheid . De trend naar een gezonde levensstijl en sport is al enkele jaren aan de gang. De vraag naar content van voedings- en fitnessprofessionals is nog steeds groot. Bloggers die in deze richting werken, geven niet alleen nuttig advies, maar publiceren ook videotrainingen, beoordelingen van sportuitrusting, creëren motiverende inhoud, enz.
  • Modeblogs . Trends in de modewereld veranderen snel. Veel mensen die er stijlvol uit willen zien en op de hoogte willen blijven van trends, kunnen deze taak niet altijd alleen aan. Modebloggers komen te hulp en vertellen hoe je kleding kiest voor je lichaamstype, kies een afbeelding die geschikt is voor een bepaald evenement, waar je interessante accessoires kunt kopen, enzovoort.
  • Dansblogs . Door de komst van TikTok is dance-content razend populair geworden. Deze niche werd ingenomen door professionele dansers. Maar ook eenvoudige amateurs kunnen hun publiek vinden als ze plezier willen hebben en zich willen vermaken.
  • levensstijl . Dergelijke blogs behandelen grotendeels de eerder genoemde onderwerpen. Mensen praten over hun leven, geven advies, delen hun indrukken. Dit formaat trekt gebruikers aan met zijn oprechtheid. Het publiek kan niet alleen leren hoe andere mensen leven, maar ook iets nuttigs voor zichzelf leren en de situatie vanuit een andere hoek bekijken.

Welke apparatuur zal nodig zijn

Een beginnende blogger zal hoogstwaarschijnlijk niet meteen dure apparatuur kunnen kopen. In dit stadium volstaan ​​een telefoon met een goede camera en een laptop. Over het algemeen heb je voor blogs waarin de visuele component een centrale rol speelt, nodig:

  • Microfoon . Lavalier – voor video’s en bedraad op een standaard – voor podcasts en streams.
  • camera . Ontworpen voor foto- en video-opnamen. Hiermee kunt u een beter beeld krijgen.
  • Ringlamp . Het is een constante lichtbron die kan worden aangepast.
  • Statief . Hiermee kun je jezelf van een afstand fotograferen.
  • Stabilisator . Het zal helpen om de video vloeiender te maken en het effect van trillende handen weg te nemen.
  • Achtergrond . Speelt een belangrijke rol in conversatievideoblogs. Een mooie achtergrond maakt je video niet alleen esthetischer, maar kan ook een soort visitekaartje worden.
  • Koptelefoon . Gewone draadloze hoofdtelefoons zijn misschien niet voldoende als u van plan bent om met geluid te werken.

Zoek “Zen”

Het tijdperk van sociale media heeft geleid tot een verscheidenheid aan blogformaten die zijn gericht op visuele inhoud. Het begon echter allemaal met teksten. Op internet zijn nog veel sites te vinden voor het plaatsen van tekstpublicaties. Zen blijft populair.

De eigenaardigheid van dit platform is dat het kunstmatige intelligentie gebruikt in zijn werk en een feed maakt op basis van de interesses van gebruikers. Zen-bloggers schrijven over onderwerpen variërend van kunst tot koken.

Het platform heeft verschillende manieren om geld te verdienen met content. Persoonlijke managers werken samen met populaire bloggers en stellen voor hoe het kanaal kan worden ontwikkeld. Ook waarschuwen ze de auteurs voor een mogelijke overtreding van de regels van het platform.

Hoe een populaire blogger te worden: stapsgewijze instructies

Om een ​​succesvolle blog te maken, is het niet nodig om speciale cursussen te volgen. Als we al het bovenstaande samenvatten, zijn er acht stappen waarmee u een persoonlijke blog kunt maken.

  • Stap 1. Kies een blogonderwerp.
  • Stap 2. Selecteer de hoofdsite.
  • Stap 3. Analyseer concurrenten.
  • Stap 4. Bestudeer de algoritmen van het geselecteerde platform.
  • Stap 5. Maak een contentplan.
  • Stap 6. Maak een gedenkwaardig homepage-ontwerp.
  • Stap 7. Bereid de techniek voor.
  • Stap 8. Begin met het promoten van je blog

.

In de beginfase zal het publiek waarschijnlijk langzaam worden geworven. De oplossing voor het probleem lijkt misschien om abonnees te bedriegen. U moet echter niet voor deze methode kiezen. Ten eerste zullen dergelijke “dode zielen” potentiële adverteerders in de toekomst van zich vervreemden. En ten tweede zullen ze je nauwelijks vreugde brengen. Bloggen is creativiteit. Om motivatie en interesse te behouden, is het noodzakelijk om te zien dat er mensen zijn die deze creativiteit waarderen. 

*Meta wordt in Rusland erkend als extremistisch en verboden. De producten van het bedrijf – Facebook en Instagram – zijn ook verboden in Rusland.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here